Fantastisk forskel på Leaf-tur til Østrig i ny model

 

Erfarne Leaf-kørere testede den nye Leaf E+ op mod deres egen ældre model på endnu en tur til Østrig, hvor bilen også blev alpetestet

 Måske har du læst om vores Leaf-par, Charlotte og Thomas, der tidligere har fortalt om deres oplevelser ved at skifte til elbil.

Da de tilbage i marts 2018 fik deres spritnye Leaf 2Zero, blev de hurtigt helt vilde med at køre på el.

Fordelene oversteg deres forventninger og de udfordrede både sig selv og andres fordomme ved at køre flere ture sydpå.

Nu har de igen taget turen til Østrig – og denne kørte de i vores nye Nissan Leaf E+, som er en endnu bedre udgave af elbilen end den, Charlotte og Thomas var afsted i sidst.

 

 

Døbte bilen Elliot

Undervejs har de sendt os input fra turen om forskellen på deres egen elbil Elli, som er en Leaf 2Zero, og den nye Leaf E+, som de har lånt af os. Lånebilen blev straks døbt Elliot af parret. Ved et af de første ladestop i Tyskland blev alle tanket op. Elliot fik strøm, mens Charlotte og Thomas fyldte bilen med proviant ved Scandinavian Park. Senere hørte vi fra parret igen:

”Vi har tilbagelagt cirka 600 km. Vi lader nær Hannover. Lade effekten er på 38 kWh her, og det er jo super godt, at vi derfor kan tanke i et godt tempo på motorvejen. Det kører bare, og vi har det fantastisk, lyder det senere fra parret.

Den nye Leaf, som parret kører i, kan køre op til 385 km. på en opladning i modsætning til den tidligere model, som kører op til 270 km.

 

Blæret lyd og skærm

”I en ladepause brugte vi lidt tid på at lege lidt med entertainment anlægget. Det et virkelig forbedret i forhold til den forrige Leaf-model. Den har en fantastisk skærm og features, blandt andet så vises sms på skærmen og læses op. Wauw, det er blæret”, lød meldingen fra Charlotte og Thomas. Da parret og Elliot når til Nürnberg, har turen indtil da kun kostet 85 kroner i strøm, fordi Tyskland er fuld af gratis ladere.

 

 

Billig og afslappet kørsel

Efter en nat på autobahn, hvor Elliot sørger for afslappet kørsel til chaufføren, fordi bilen kører uden manuelle gearskift, med vejbaneassistent og næsten lydløst, er parret fremme i Tyrol. Kørselsregnskabet siger fortsat en omkostning på 85 danske kroner.

”Leaf E+ er en super bil, og det nye, store batteri er en befrielse, når man ikke er sikker på, hvor man skal lade, næste gang”, oplevede parret.

 

Imponerende lavt forbrug

”Søndag aften kørte vi en fantastisk tur fra Tyrol til München. en tur på 140 km. hver vej. Vi kørte hjemmefra sommerhuset med 40% strøm og opladede ved grænsen til Tyskland, et lille boost, til 48%. Så kørte vi til München og ladede bilen op til 98 procent ved Olympia Park, mens vi spiste aftensmad. Derefter god fart på 120-140 km/t, som forholdene tillod, tilbage til Tyrol, hvor vi ankom med 51%. Det var ret imponerende”.

 

 

Må lige af med et WAUW

Midt i opladningsbeskederne måtte Thomas også af med sin begejstring over en anden fordel ved den nye Leaf E+.

”Jeg er fuldstændig vild med den nye navigation i denne Leaf. Skærmen, brugervenligheden og generelt hvor nem den er, er helt fantastisk. Den finder gadenavne lyn hurtigt. Mærkbart bedre end i den ældre Leaf 2Zero – for ikke at nævne musiklyden … Waaauuuwww”, skriver Thomas og kommer med en lille fun fact:

”Damen, der taler i navigationen, lyder lidt halvfuld … og en smule kommanderende, og det giver nogle gode grin”.

 

Alpetesten

På turen blev Elliot også alpetestet.

”Turen gik mod Grossglockner, Østrigs gletcher.  En stigning på 12-14 % over en strækning på 20 – 25 km.

Fantastisk oplevelse.  Sindssygt forbrug opad, men det meste blev regenereret på vej ned igen. Leaf E+ er som skabt til alle terræner og bjergkørsel. Featuren E-Pedal kommer virkelig til sin ret hernede. B-funktionen er fantastisk, ned ad bjerget til maksimalt regenering af strøm”, lød de begejstrede tilbagemeldinger fra Charlotte og Thomas om den nye Leaf E+.

”Alt i alt kostede turen op og ned kun 12 % batteri,  når regnskabet af forbrug og regenerering blev gjort op. Fed tur i de snebeklædte bjerge. Vi nåede 2.460 meter over havet”.

 

 

Hjemme igen

Hjemturen tog Charlotte og Thomas på et døgn i bilen.

”Det var en sand test at køre hele vejen uden ophold. Der er lidt forskel på at køre den nye E+ og vores 2Zero. Største forskel er at 2zero får varmt batteri af at køre hurtigt og langt, så man skal passe på med at lade for hurtigt. Det gør E+ ikke i samme stil”, lyder meldingen senere.

Har du spørgsmål om den nyeste Leaf E+, så ring til vores salgschef og inkarnerede elbils-nørd, Christian Dam på tlf. 39 53 54 51

Vil du læse om de mange fordele, Leaf-parret stadig er glade for ved deres ældre model af Leaf’en, så kan du se de tidligere artikler om dem her:

 

Historien om Charlotte, Thomas og deres LEAF “Elli”