På ferie i elbil til Østrig

Der er meget nyt, man skal vænne sig til, når man køber sin første elbil. Heldigvis består alt det nye udelukkende af fordele i forhold til brændstofbiler, oplever Charlotte og Thomas fra Glostrup, som Trio Biler har fulgt, siden de købte deres første elbil, en lækker Nissan Leaf, i marts måned 2018.

 

Charlotte og Thomas tog det som en udfordring, da de fik at vide af andre, at ”man jo ikke kan køre på ferie til Østrig i en elbil”. Det varede ikke længe inden bilen og kufferterne var pakket og Leaf’en vendte snuden sydpå.

– I sommerføre kan vores Leaf køre 270 km. på en opladning, så det blev en sport for os at få det bedste ud af vores opladninger undervejs frem og tilbage, hvor vi i alt kørte 3.000 km. For selvfølgelig kan man køre til Østrig i en Leaf, siger parret med overbevisning.

De føler, at de fik meget mere ud af bilferien end de plejer.

– I forvejen plejede vi at stoppe ret ofte i vores gamle benzinbil. Syv gange på vejen til Østrig. I elbilen stoppede vi ti gange på vejen derned for at oplade.

– Vi valgte nogle ladestationer, hvor vi kunne spise, tisse og vi oplevede nogle steder vi ikke havde gjort ellers. Normalt plejede vi at holde ind ved tankstationer, men på turen med elbilen valgte vi hjemmefra ladestandere, hvor vi kunne handle, opleve ting og holde ferie allerede fra vi satte os ind i bilen, fortæller de.

Det var nat og så lidt øde ud, da Charlotte og Thomas tankede her på deres tur til Østrig. De de ankom til samme sted på hjemturen – i dagslys – viste det sig, at laderen lå lige midt i en stor jordbær-temapark.

 

Parret følte, at de fik en hel dags ferie ekstra. For selv om de kørte turen til Østrig i ét stræk, så var Thomas, der stod for størstedelen af chauffør-tjansen, rimeligt frisk efter køreturen.

– Fordi bilen er så let at køre, og vi havde så mange stop og pauser, så var han frisk til at holde sig vågen hele dagen. Normalt ville han jo bare været gået i seng og have sovet den første dag af ferien væk, er de enige om.

Normalt tager turen 20 timer, men i elbilen tog turen 27 inklusive god tid til at shoppe, spise og opleve steder undervejs.

Prismæssigt plejer køreturen på benzin at koste parret 2.000 kroner. Turen i elbilen kostede cirka 400-500 kroner, fordi halvdelen af ladestanderne i Tyskland var gratis.

 

Halvdelen af ladestanderne på vej til Østrig tilbød gratis strøm til elbiler. Turen kom derfor kun til at koste 400-500 kroner tur-retur i elbilen.

 

– Det er så meget federe at køre på el, end jeg havde turdet håbe på. Fordi vi gjorde meget ud af at vælge ladestandere spændende steder, opvejer det, at det nogle gange tog lidt ekstra tid at lade, fordi batteriet var kørt varmt. Så varede det nogle steder 40-50 minutter i stedet for 20-30 minutter. Til gengæld holder batteriet længere, så vi kørte økonomisk og langt pr. kilowatt, fortæller Thomas, der har en række gode ladetips til nye elbil-ejere.

» Læs Thomas og Charlottes opladningstips her…

_______________________________________________________________________________________________________________

Fra sommeren 2019 fås Nissan Leaf i en opdateret version, som kører længere på en opladning end Charlotte og Thomas’ elbil. Kontakt vores salgschef/elbils-nørd Christian på tlf. 39 53 54 51, hvis du vil høre, hvor langt en Leaf vil kunne køre beregnet ud fra netop DIT kørselsbehov.

» Links til alle historierne: Irriteret på forskud over elbilFik et nyt liv ved at køre LeafIngen grund til panik over lavt batteriHvor er opladerstikketMed Elli på turDerfor blev det en LeafOpdateret Elli på eventyr